***** Naslov i naslovna ilustracija *****
– opis ilustracije: U školskom razredu se nalaze učenici koji sjede za klupama u 3 reda. U srednjem redu za jednom od klupa sjedi dječak u kolicima. Pogled čitatelja je kao da stoji ispred ploče i iz te pozicije gleda na razred. Iznad djece stoji naslov: VirtuS – Virtualni savjetnik: „Reci NE elektroničkom nasilju“ te oko naslova simboli različitih društvenih mreža (Facebook, YouTube, Instagram i sl.)
Naziv: VirtuS – Virtualni savjetnik: „Reci NE elektroničkom nasilju“.
Izdavač (ne nakladnik) je Hrvatski savez udruga cerebralne i dječje paralize, Zagreb, Ulica Marina Tartaglie 2; Za izdavača: Tomislav Velić.
Autori: Mirjana Markovinović, Marija Bijelić, Jelena Stanić Lučin, Đuro Darko Cerančević.
Digitalni dizajn i oblikovanje: Smartera solutions.
Projekt „Virtualni savjetnik“, financiran je od strane Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike.
Nositelj projekta: Hrvatski savez udruga cerebralne i dječje paralize
Partner: Udruge osoba s invaliditetom „Suncokret“ Velika Gorica
Suradnik: Centar za odgoj i obrazovanje Velika Gorica
Financirano sredstvima Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike
1.) TEKST: Marko ide u 8. razred i jako voli crtati. Ima cerebralnu paralizu. Želja mu je postati slikarom. Često ga se može vidjeti kako ukrašava stranice svoje bilježnice raznovrsnim likovima, gradovima i životinjama.
opis ilustracije: Dječak u kolicima sjedi za klupom u razredu. Dječak je u fokusu crteža, a oko njega su vidljive druge klupe s djecom (ostali su manje vidljivi i nisu u fokusu). U učionici su tri reda klupa, a dječak se nalazi u trećem redu u sredini. Dječak sjedi okrenut prema ploči, a mi ga vidimo s leđa. Na klupi su mu knjige i bilježnica u kojoj on nešto crta. U ruci mu je olovka koja je prilagođena za njegovu ruku.
2.) TEKST: U školi su ga druga djeca počela ismijavati jer u ruci stalno ima olovku i nešto crta. Jedan Markov fantastični crtež im se učinio smiješnim i zbog toga su ga krenuli zadirkivati. Marku je bilo neugodno i pokušao se ne obazirati na njihove komentare.
opis ilustracije: Dječak u kolicima sjedi za klupom i on je u fokusu ilustracije. U rukama drži crtež koji je napravio, a na njemu je naslikan Eiffelov toranj. Oko njega stoje četiri dječaka slične dobi. Jedan dječak se ruga i prstom pokazuje na crtež, a druga dva dječaka si šapću u uho i smiju se. Četvrti dječak sa strane stoji i snima mobitelom dječaka u kolicima i cijelu tu situaciju.
3.) TEKST: Nekoliko učenika iz Markovog razreda na Facebooku je napravilo grupu u kojoj su krenuli zbijati šale na račun njegovih radova. Zatim su ga počeli potajno fotografirati i snimati te su nastale fotografije i snimke zajedno s njegovim radovima počeli postavljati u Facebook grupu.
opis ilustracije: U polukrugu stoji petero/šestoro djeca okrenuta sprijeda (prema čitatelju) i u rukama imaju mobitele te se smijulje. Iz svakog mobitela idu oblačići ili linije prema gore (iznad djece) gdje se nalazi veliki oblak (u središtu ilustracije). U oblaku se nalazi logo Facebook-a, naslov grupe „Marko cmizdravko“ i ispod naslova grupe se nalazi fotografija dječaka u kolicima, a na glavi ima loše fotošopiranu slikarsku kapicu.
4.) TEKST: Grupa koju su napravili bila je javna i u nju su se uključila i druga djeca koja Marka zapravo ne poznaju. Počeli su pisati ružne i uvredljive komentare o Markovim radovima i smijati se njegovu izgledu, ali i zato jer ima prilagođena pomagala za rad i za kretanje koristi kolica.
opis ilustracije: Screenshot Facebook grupe (uključuje logo Facebooka, naslov grupe „Marko cmizdravko“, sredina je zamagljena, a kao pop-up iskaču komentari u vidu poruka poput: „Baš su bezvezni crteži.“, „Markec „Picasso““, „HAHAHA baš izgleda #*!!x>< @“ „Kakva ti je to smiješna olovka!?“, „ #*!!x>< @ !!!“
5.) TEKST: Netko od učenika s pristupom Facebook grupi počeo je snimke objavljivati na YouTube-u i fotografije na Instagramu. Saznao je šifru Markove e-pošte i preko nje napravio lažni profil. Na profilu se predstavljao kao Marko, pisao svakojake ružne stvari, crtao neprimjerene crteže i predstavljao ih kao Markove radove. Podvala je uspjela i mnoga djeca su u to povjerovala. Zbog toga su „pravom“ Marku počeli slati poruke u kojima su ga vrijeđali.
opis ilustracije: Ilustracija u dva dijela. Na lijevoj strani je prikazan screenshot YouTube stranice koja uključuje logo YouTube-a i snimku videa. Video prikazuje scenu iz ilustracije broj 2, ali iz perspektive dječaka koji je snimao. Vide se sve oznake na videu (pauza, glasnoća i sl.). Na desnoj strani ilustracije screenshot Facebook profila koji uključuje ime „Marko“, a na mjestu profilne slike se vidi dječak u kolicima. Objavljene slike na tom profilu su pikselizirane/zamućene i na njima je traka s rečenicom „Ovaj sadržaj je neprimjeren.“.
6.) TEKST: Budući da je Facebook grupa bila javna, Markovi prijatelji su je pronašli i o tome ga obavijestili. Marko je bio neugodno iznenađen, pogotovo zato što su u toj grupi bila i djeca iz razreda za koje je mislio da su mu pravi prijatelji. Povukao se u sebe i više nije želio crtati i ići u školu. Bio je ljut, razočaran, posramljen i tužan. Markovi roditelji i nastavnici primijetili su da nešto nije u redu.
opis ilustracije: Dječak u kolicima se nalazi u hodniku škole. S njegove lijeve strane nalazi se jedan dječak koji mu pokazuje mobitel i ima zabrinut izraz lica. Pored tog dječaka stoji i djevojčica koja isto izgleda zabrinuto i priča s dječakom u kolicima. Dječak u kolicima je vidno uznemiren i tužan. U pozadini prolaze druga djeca s ruksacima na leđima i nisu u fokusu ilustracije.
7.) TEKST: Roditelji su pitali Marka što se događa. Ispričao im je što su druga djeca napravila. Roditelji i Marko obratili su se Markovom razredniku, školskom pedagogu i psihologu. Pokazali su im sačuvane objave s Facebook-a i ostalih društvenih mreža na kojima su ga djeca ismijavala. Odlučili su o svemu informirati i policiju kako bi saznali tko vrši elektroničko nasilje.
opis ilustracije: U školskom uredu nalazi se dječak u kolicima (srednji donji dio ilustracije – dječak nam je okrenut leđima). Dječakova majka (nama okrenuta leđima) se nalazi s njegove lijeve, a otac s desne strane (nama okrenut leđima) te svatko od njih drži po jednu ruku na ramenu dječaka u kolicima (gesta tješenja i podrške). Otac u desnoj ruci drži podignut papir na kojem se nalazi logo Facebooka i vidi se naslov „Marko cmizdravko“. Ispred dječaka u kolicima se nalazi uredski stol s kompjuterom, a iza stola dva stručna djelatnika škole (muškarac i žena – netko od njih ima naočale). S desne strane nalaze se dvoje policijskih službenika u odjelima (muškarac i žena).
8.) TEKST: Otkrilo se tko je otvorio Facebook grupu i lažni profil. Neprimjereni sadržaj o Marku na društvenim mrežama odmah je izbrisan. Marko je saznao tko je otvorio Facebook grupu i tko ga je snimao. Nakon razgovora s roditeljima prišao je tim učenicima i rekao im: „Kad sam saznao što ste učinili, bio sam tužan i nisam mogao vjerovati da ste to napravili. Nitko me nema pravo vrijeđati. Svi smo mi jednako vrijedni“. Učenici su bili posramljeni i žalili su zbog svog postupanja. Ispričali su se Marku. Prihvatio je njihove isprike.
opis ilustracije: Dječak u kolicima se nalazi ispred ploče s lijeve strane, a s desne strane u polukrugu se nalazi 5/6 istih učenika s ilustracije broj 3 i dječak koji ga je snimao mobitelom s ilustracije broj 2. Dječak u kolicima govori nešto djeci s desne strane, a djeca s desne strane imaju pognute glave/gledaju u pod/vidno im je neugodno i srame se. Iza dječaka s kolicima stoji netko od njegovih roditelja i govorom tijela i lica pokazuje svoju podršku.
9.) TEKST: Ako vidite ili doživite elektroničko nasilje, obratite se: 1) roditeljima 2) razredniku i/ili školskoj službi – pedagog, psiholog, odgajatelj, socijalni radnik, socijalni pedagog ili nekom drugom nastavniku u školi 3) policiji 4) Facebook-u ili drugoj društvenoj mreži na kojoj se neprimjereni sadržaj nalazi.
opis ilustracije: U sredini slike u krugu se nalazi dječak u kolicima. Oko dječaka se nalaze krugovi. U prvom krugu se nalaze roditelji dječaka u kolicima, u drugom škola i ispred nje više likova (školska služba – muškarac i žena s ilustracije broj 7 u prvom planu i iza njih više likova koji izgledaju kao stereotipni profesori). U sljedećem krugu se nalaze policijski službenici s ilustracije broj 7 (muškarac i žena u policijskom odijelu). U posljednjem krugu se nalaze logo Facebook-a, YouTube-a i Instagrama te simbol „sigurnost i prijava“.
10.) TEKST: Korisni savjeti
opis ilustracije: Zamućen screenshot Facebook profila u pozadini. Ispred toga su Pop-up poruke te u svakoj piše neki koristan savjet poput:
„Sačuvaj poruke I fotografije neprimjerenog ili uvredljivog sadržaja kao dokaze!“
„Povjeri se roditeljima ili nekoj drugoj odrasloj osobi od povjerenja!“,
„Razmisli prije nego što klikneš na „Pošalji poruku“ ili „Objavi“!“,
„Ne dijeli ni s kim svoju lozinku! “,
„Ne otvaraj poruke ni mailove od nepoznatih osoba! Ako zaprimiš takvu poruku, prijavi je roditeljima!“,
„Čuvaj svoje osobne podatke! Razmisli prije nego ih upišeš na nekim internetskim stranicama!“,
„Ne vrijeđaj i ne ismijavaj druge osobe na društvenim mrežama. Ako vidiš da to netko drugi radi, reagiraj i prijavi!“.