U ponedjeljak, 13. lipnja 2022. u prostorijama Doma specijalne policije u organizaciji 8. Centra znanja održan je okrugli stol na temu inkluzije pod nazivom „Inkluzija kao univerzalno ljudsko pravo“. Predavanja su održali ispred 8.Centra znanja Marica Mirić, dopredsjednica SOIH-a; doc.dr.sc. Ljiljana Pintarić Mlinar s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu; doc.dr.sc. Dejana Bouillet s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu te doc.dr.sc. Tihomir Žiljak.
Okrugli stol otvorila je gospođa Marica Mirić, predstavnica 8. Centra znanja i dopredsjednica Zajednice saveza osoba s invaliditetom Hrvatske. U pozdravnom govoru zahvalila je svim prisutnima na dolasku. Među sudionicima su bile osobe s invaliditetom, predstavnici Saveza te Branimir Šutalo, savjetnik gradonačelnika Zagreba za osobe s invaliditetom; Marija Borovec i Branka Zečević iz Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike i Mario Jurišić, zamjenik Pravobraniteljice za osobe s invaliditetom. Posebno se zahvalila izlagačima jer su se odmah odazvali na poziv te naglasila kako oni kroz svoj profesionalni i privatni život promiču inkluziju na svim društvenim razinama. Gospođa Mirić je izlaganje pod nazivom „Inkluzija nije iluzija“ započela definicijom inkluzije te naglasila kako participacija osoba s invaliditetom mora biti veća u očekivanim društvenim ulogama: studenta, učenika, oca, majke, prijatelja, supružnika. Poručila je kako im moraju biti omogućene svakodnevne mogućnosti kao što su odlazak u muzej, kino, izložbe. Gospođa Mirić se kroz svoje izlaganje dotaknula teme inkluzivnog dizajna – upotreba dizajna kao alata za postizanje inkluzije koji kreira samouvjereno i samostalno sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima. Studije su pokazale kako je trošak prilagodbe inkluzivnog dizajna 2-3% više od početne cijene, dok je naknadno prilagođavanje dizajna skuplje za 20-30%. Istaknuvši Konvenciju o pravima osoba s invaliditetom, spomenula je bitnost članka 19. koji govori o neovisnom življenju i uključenost u zajednicu. Predavanje je završila citatom Garry Kasparova „Dobitak stvara iluziju da je sve u redu“ želeći time reći da i dalje nije sve u redu, te život u društvu nije prilagođen osobama s invaliditetom.
Riječ je potom preuzela prof. Pintarić Mlinar koja je pričala o izazovima socijalne inkluzije. Naglasila je kako je potrebno djecu s teškoćama u razvoju od malih nogu uključiti u društvo jer se empatija uči, a to u konačnici dovodi i do otvorenog, empatičnog i inkluzivnog društva. Istaknula je kako bi trebala postojati komunikacija između vrtića, škola i fakulteta, a ne da se djeca i mladi s pitanjem inkluzije susreću tek na fakultetu na pojedinim kolegijima. Također je naglasila kako je potrebna komunikacija između ustanova koje brinu i educiraju djecu i mlade.
Zatim je prof. Bouillet započela predavanje istaknuvši kako bi i učitelji i profesori trebali biti dio inkluzivnog društva, no vrlo često je inkluzija neprepoznatljiva tema. Smatra da je kriva pretpostavka da učitelji mogu podučavati o inkluziji ako ni sami nisu imali edukaciju o inkluzivnosti. Prof. Bouillet istaknula je suradništvo s UNICEFOM na projektu „Analiza inkluzivnosti studijskih programa za inicijalno obrazovanje odgojitelja djece rane i predškolske dobi“. Ideja suradnje je utrti put prema razvoju suvremenih nastavnih programa visokoškolskoga obrazovanja koji će primjereno odgovoriti na zahtjeve inkluzivnoga obrazovanja u Osijeku, Puli, Rijeci, Splitu, Zadru i Zagrebu.
Posljednje izlaganje održao je prof. Žiljak koji se fokusirao na pojam vremena. Obrazložio je kako nam se možda čini da ima pomaka tijekom godina ali ti pomaci traju predugo. Osobama s invaliditetom potrebni su vidljivi društveni, pravni pomaci u razumnom vremenu. Vremenska sekvenca je izuzetno važna, a Hrvatska tu nažalost kaska.
Nakon izlaganja, gdin. Šutalo je istaknuo kako je se u javnom prostoru ne priča o prijateljstvu, ljubavi i dostojanstvu osoba s invaliditetom. Naglasio je kako je on kroz svoj prijatelje senzibilizirao svoju okolinu – jer predrasude su tu zbog neznanja. Integriranje jedne osobe s identitetom može oplemeniti i naučiti društvo o inkluziji više nego sto aktivnosti.
Gdin. Jurišić je nadodao kako je projekt osobne asistencije primjer dobre prakse, no složio se s prof. Žiljakom kako je implementacija projekta prespora za ljude koji žive sada.
Nakon rasprave su uslijedila pitanja zainteresirane publike na koja su profesorice Pintarić Mlinar i Bouillet i profesor Žiljak spremno odgovarali.
Nakon rasprave pogledali smo promotivni video Kampanje 8. Centra znanja „Inkluzija je ljudsko pravo“ u kojem su sudjelovale osobe s invaliditetom, koje su izrekle snažne poruke društvu; te predstavnici saveza i udruga.
Sveobuhvatnim predavanjima i kasnijom raspravom donesen je zaključak kako svi mi svojim djelovanjem možemo doprinijeti inkluziji.